Repareraiphone

Byta mobilabonnemang – jämför dessa 6 faktorer

Tids emellan är det passande att se över ditt mobilabonnemang och se över eventuellt operatörsbyte. Du kanske är missnöjd med servicen som erbjuds, har hört rekommendationer om annat abonnemang eller kanske erbjudandet du ursprungligen skrev upp dig på gått ut. Innan du byter ditt mobilabonnemang, jämför dessa 6 aspekter för att hitta abonnemanget som passar bäst för dig.

Jämför mobilabonnemang

Det är inte enkelt att hålla koll på alla mobilabonnemang, jämför dina alternativ hos Allamobilabonnemang.se eller Mobilabonnemanget.nu där du kan se konkreta skillnader, erbjudanden och priser mellan populära operatörer när du ska jämföra mobilabonnemang. Glöm inte att hålla ett öga på de olika aspekterna nedanför.

 

Att tänka på när du ska jämföra mobilabonnemang

Är du inne i tankar på att byta mobiloperatör finns det ett antal aspekter att ha i åtanke innan bytet. Vissa abonnemang erbjuder inte telefon till prenumerationen, som exempelvis Vimla, Hallon eller Tellus. När du ska jämföra mobilabonnemang finns det flera olika faktorer att hålla koll på. När du ska byta mobilabonnemang, jämför alltid dessa 6 aspekter innan du fattar ditt beslut.

  1. Surfmängd – Kolla hur mycket surfmängd som erbjuds med ditt abonnemang
  2. Rikstäckning – Hur ser täckningen ut i norra Sverige eller mindre tätorter
  3. Utlandspriser – Hur ser det ut med kostnader och operatör när du reser utomlands
  4. Bindningstid – Hur ser avtalet ut för eventuell bindningstid med uppsägning
  5. Samtal och SMS – Är det obegränsat fria samtal och SMS eller begränsad mängd
  6. Erbjudanden – Tillkommer det övriga tjänster med prenumerationen, som exempelvis Spotify.

Operatörer med flera abonnemang

Många operatörer erbjuder olika sorters abonnemang anpassade för olika förhållanden. Så när du ser över olika mobilabonnemang, jämför inte bara från operatör till operatör utan även vad för olika erbjudanden som finns mellan deras olika abonnemang. Vissa erbjuder särskilda abonnemang för studenter, företag, seniorer och barn. Missa inte att se över ifall det finns erbjudanden som passar in på dig.

Bindningstid hos de olika operatörerna

Om du valt att skaffa mobilabonnemang ihop med avbetalning på telefon, eller bara fått en bra deal hos operatör ihop med bindningstid kan det bli svårare att säga upp ditt mobilabonnemang. I många fall när du ska säga upp ett abonnemang med bindningstid brukar operatören debitera för resterande bunden tid, eller i alla fall kräva en uppsägningssumma. Har du en mobil knuten till abonnemanget får du oftast alternativen att betala av telefonen eller lämna tillbaka den till operatören.

Få med appar när du byter telefon

När du byter telefonmodell mellan iPhone till Android finns inte alltid samma appar, och de du betalat för tidigare måste köpas på nytt. När du byter från iPhone till iPhone, eller Android till Android finns det dock ett enkelt sätt att hämta dina appar igen.

iPhone

  1. Gå in på appstore på din nya telefon och tryck på din AppleID profilbild i högra hörnet.
  2. Tryck på ”purchased” alternativet
  3. Tryck sedan på ”my purchases” där du hittar alla appar du tidigare installerat från ditt konto.

Android

  1. Gå in på Play Butik på din nya telefon
  2. Tryck på bilden eller bokstaven högst upp i högra hörnet och välj sedan ”Hantera appar och enheter”.
  3. Tryck sedan ”Hantera” och därefter har du ett filter där det står ”Installerade”
  4. Tryck på ”Installerade” knappen och ändra till ”Inte installerade” för att hitta de appar som tidigare hämtats på detta konto.

Byta telefon – Mobilt BankID

Med allt nytt är det lätt att missa det nödvändiga när du ska byta telefon. Mobilt BankID är en viktig app för dig som vill hantera bankkonton, signera dokument eller utföra köp med din mobil. För att kunna registrera BankID till ditt personnummer och din bank behöver du antingen en bankdosa eller ytterligare en fungerade telefon kopplat till samma person. Har du inget av detta bör du kontakta din bank för att registrera dig.

  1. Ha bankdosa eller BankID redo
  2. Logga in på din internetbank och hitta in på BankID i menyn.
  3. Följ instruktionerna från din bank.

Säga upp mobilabonnemang

Många operatörer vill så klart ha kvar dig som kund, och har i vissa fall därför gjort det svårt för dig att säga upp mobilabonnemang. Vissa leverantörer kommer presentera erbjudanden, be dig fylla i utvärderingar eller skicka runt dig bland kundservice. Vill du känna dig extra säker vid din uppsägning kan du alltid be om en skriftlig bekräftelse på din uppsägning. Notera däremot att det oftast förekommer en uppsägningstid så att du behöver betala för en sista månad innan du byter. Har du väl bestämt dig för att säga upp mobilabonnemang finns det däremot enklare sätt att göra det än andra.

  • Tele2 – Telefon: 90 222
  • Telia – Butik, Telefon: 90 200. Mail funkar men fördröjer uppsägningen.
  • Vimla – Bland inställningar på Mina Sidor hittar du alternativet att antingen pausa abonnemang eller avsluta det helt.
  • Comviq – Telefon: 0772-21 21 21, Mail eller chatt på webbsidan.
  • 3 – Telefon: 0735 300 400
  • Halebop – Ändra, nedgradera eller säg upp ditt abonnemang på Mitt Halebop, eller via deras supporthemsida.
  • Hallon – Vill du säga upp abonnemang hos Hallon kan du nu enkelt göra detta via Mina Sidor.

Behåll ditt gamla nummer

Om du ska byta mobiloperatör men vill behålla ditt befintliga telefonnummer hör du av dig till din nya mobiloperatör för att begära nummerförflyttning. Uppmärksamma att din tidigare leverantör måste lämna ifrån ditt nummer kostnadsfritt, trots eventuella bindningstider eller uppsägningstider. Däremot finns det ingen skyldighet från din nya operatör att flytta ditt nummer, men om det görs tydligt att det är vad som krävs för att bli kund är det nästintill aldrig några problem.